Rent in het Delamar

Een halfvolle zaal, een sterke cast en uiteraard een prachtig verhaal. Dat is de derde reprise van Rent, deze keer in de grote zaal van het Delamar Theater in plaats van in een loods in Amsterdam-Noord. Vergelijken moet men het echter zeker niet.

Dit najaar is Rent voor de derde keer in reprise gegaan. Logisch, want het is een tijdloos verhaal met geniale rocknummers. De eerste twee keer stond Rent in het (nu wegbezuinigde) M-Lab in Noord. Daar was Rent perfect op zijn plaats: zo rauw en zo intiem, zowel het theater als de voorstelling zelf.

Ook in het Delamar, met een ietwat andere bezetting, raakt Rent nog even hard. Jeske van de Staak (Joanne), Mitch Wolterink (Angel), Ruud van Overdijk (Roger) en Renée de Gruijl (Maureen) waren nog even sterk als vorige keer, niets dan lof voor dit viertal die de rol duidelijk hun eigen gemaakt hebben.
Van Overdijk ís gewoon Roger. Hij verraste me deze keer door in de tweede acte een kwetsbaardere Roger neer te zetten.
Rosa da Silva is als Mimi niet altijd de sterkste zangeres, maar speelde met zulke overgave dat dit haar vergeven kan worden. Andere nieuwkomers Karel Simons (Mark), Ivo Chundro (Collins) en Lars Mak (Benny) waren om van te genieten.
Waar Benny toch een vrij irritant karakter is, kwam Mak toch sympathiek over. Voor de eerste keer kon ik voor me zien dat hij eerst ook bij deze extravagante vriendengroep hoorde.

Het toegevoegde ‘ensemble’ bestond uit de getalenteerde Luc Steegers en Lisa Berendse. Ze waren ontzettend goed, maar de toevoeging van twee mensen haalde toch wat van de intimiteit weg die ik bij deze show eigenlijk gewend was.

Ik zal áltijd zeggen dat Rent een show is waar je naartoe moet gaan. Deze show is mijn kindje, en ook deze versie is weer een avond lang lachen, huilen en genieten. Zeker als je Rent niet in het M-Lab gezien hebt, vraag ik me oprecht af waar je nog op wacht.

Vier van vijf sterren!

Geef een reactie

