De Nederlandse theaterwereld: net een sneeuwlandschap

Er is veel goed aan het Nederlandse theaterlandschap. Maar er is ook veel op aan te merken. Eén van mijn grootste ergernissen: hoe ontzettend blank het is. Ik vind het om te janken.

Dit geldt niet voor alle shows- in onder andere The Bodyguard en The Lion King krijgen veel person/people of color (POC) de kans om hun talent te laten zien.
Maar de meerderheid van de voorstellingen in Nederland wordt gedomineerd door blanke mensen. En hoewel we een progressief land zijn in een progressieve tijd, denk ik niet dat dat toeval is.

Nederland produceert veel voorstelling uit het buitenland. En ook daar is diversiteit in het theater nog niet vanzelfsprekend. Dus als we kijken naar bijvoorbeeld Grease van afgelopen seizoen. We zijn allemaal Olivia Newton-John gewend als Sandy. En dus zullen de producenten op zoek gaan naar iemand die in dat plaatje past, want dat is herkenbaar voor de mensen. En dus zullen de getinte meisjes die auditie kwamen doen, al bij de foto op hun CV een minder grote kans hebben gehad. En misschien hebben de casting directeuren dat niet eens expres gedaan. We zijn gewoon niks anders gewend dan dat het blanke ras domineert.

Maar ook bij de originele producties is een POC ver te zoeken. In de hele cast van De Tweeling was geen POC te bekennen, en ook in Soldaat van Oranje, die al tien verschillende casten achter de rug heeft, hebben alleen maar blanke mensen gespeeld.
‘Maar bij Soldaat zou het ook niet kloppen, gezien de tijd waar het zich in afspeelt,’ merkte een lief vriendinnetje van mij op. Daar kan ik inkomen. Maar toch is ook dit geen goed argument. Het is niet voor niets theater.

Afbeeldingsresultaat voor hamilton thomas jefferson
Foto: The Atlantic

We kijken even naar de meest succesvolle productie op Broadway op dit moment. Hamilton speelt zich af in een tijd waar slaven nog normaal waren. Toch bestaat de hele cast uit POC. Thomas Jefferson, die nota bene zelf slaven hield, wordt gespeeld door een zwarte man. Juist omdat Lin-Manuel Miranda, de maker, diversiteit zo belangrijk vindt op Broadway.

Ik hoop dat Hamilton ook in de rest van de wereld zal veranderen hoe wit het theaterlandschap is. Misschien hebben we over een jaar wel een zwarte Erik Hazelhoff-Roelfzema. Of een Aziatische. Ik ben in ieder geval helemaal voor.

Advertenties

Een gedachte over “De Nederlandse theaterwereld: net een sneeuwlandschap

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s