Artiestenuitgang etiquette (of: Yuki zeikt nog meer)

Ik heb al menig musicalacteur ontmoet. Geluk hebben, noemen veel mensen dat. En voor een deel heb ik ook wel geluk. Maar ik koop ook voor alle shows een kaartje, ik heb weleens, in april, drie kwartier op iemand zitten wachten, toen het tien graden was.

Ik heb ook het “geluk” dat veel acteurs mij zo onderhand wel kennen, en ik dus enthousiast begroet wordt waarna we een leuk praatje maken.
Helaas zijn er ook mensen die zich, eh, niet zo netjes gedragen bij de Artiestenuitgang. En dus voelde ik mij verplicht (sure, niets moet alles mag toch? Ik had er zin in) om een artikel te schrijven over hoe je je nou ongeveer gedraagt bij de artiestenuitgang*.

*Ik wil niet mensen hiermee de les lezen ofzo, ik denk gewoon dat sommige mensen vergeten dat ook artiesten échte mensen zijn.

  • TEN EERSTE: Het is niet je ‘recht’ om een acteur te ontmoeten omdat je een kaartje voor een show hebt gekocht.
    “Je koopt een kaartje voor een show, niet voor een meet and greetaldus Carrie Hope Fletcher. Tuurlijk is het een geweldig iets om acteurs, na ze in een show gezien te hebben, te bedanken voor hun prachtige optreden. Zeker als je echt fan bent van een acteur, kan het heel bijzonder zijn om diegene in het echt te zien en te spreken, en een foto met diegene te maken. Maar ze zijn niet verplicht om naar buiten te komen, omdat jij geld hebt gekocht voor een kaartje. Wordt dus niet boos als acteurs geen zin hebben om te komen, om wat voor reden dan ook (tenzij ze het beloofd hebben aan je, uiteraard).

  • Er zijn vaak meerdere mensen bij de artiestenuitgang. Wacht dus rustig af tot acteur in kwestie klaar is met zijn/haar gesprek. Ik was een keer in gesprek met Martijn Vogel toen we plotseling werden onderbroken door twee meisjes die een foto wilden. Toen ze doorhadden dat Martijn nog met ons in gesprek was, wachten ze gelukkig maar het was pittig onbeleefd.
  • Raak de acteur of actrice niet zomaar aan. Hoe zou jij het vinden als iemand opeens aan je haar ging zitten en zei ‘je hebt zulk mooi haar!’? Beetje raar toch.
    Ook knuffels – tenzij de acteur het zelf insinueert – moet je mee oppassen. Andy Mientus heeft veel moeite met knuffels geven aan vreemde mensen en dat is logisch. Ik ben dan zo’n sukkel die gaat vragen of ze een knuffel mag, wat suf voelt, maar de acteurs reageren er altijd enthousiast op en het is stukken beter dan knuffels geven terwijl ze zich daar misschien niet comfortabel bij voelen.
  • Jij hebt ook weleens buien waar je niet op de foto wilt. Zij ook. Het kan dus zijn dat de acteur geen zin heeft in een foto. Dat is okay- persoonlijk vind ik een leuk, kort gesprek altijd leuker dan een foto!

 

Nogmaals- ik wil mensen hier niet de les mee lezen, maar het is denk ik erg belangrijk dat er respect wordt getoond tegenover acteurs (en wederzijds ook!! Als acteurs onvriendelijk tegen je doen – zonder reden – is dat ook niet oké).

 

‘till next time- Yuki.

Geef een reactie

