De Musical Sing-a-Long (of: over het hoogtepunt van mijn jaar)

Dat de Uitmarkt, elk jaar in het laatste weekend van augustus, een weekend van gezelligheid is, dat weet iedereen. www.nu.nl verteld mij dat het aantal bezoekers elk jaar tussen de 400.00 en 500.00 ligt- voor de mensen die niet zo goed zijn met cijfers, een half miljoen, dus.
Ik kan, als Amsterdammer, geen half uur over de Uitmarkt lopen zonder mensen tegen te komen die ik ken. Met andere woorden, er zijn héél veel mensen te vinden.

“Het is een beetje treurig want het [Uitmarkt 2015] is nog maar net voorbij, maar de Uitmarkt volgend jaar is nu al het hoogtepunt van mijn jaar” – Suzanne Hootsmans

Het hoogtepunt voor mij, en vele andere musicalfans, is uiteraard de musical sing-a-long, die al elf jaar lang elk jaar de Uitmarkt afsluit.
Hoewel het woord toch redelijk voor zich spreekt, zal ik een beetje toelichting geven. Elk jaar in september/oktober begint het nieuwe musicalseizoen. Uiteraard moeten mensen weten welke musicals ze het aankomende jaar kunnen bekijken, en dus geven alle aankomende musicals een optreden bij de Musical sing-a-long, met de tekst erbij, zodat iedereen mee kan zingen.
Heerlijk, voor musicalfans.
Afgelopen jaar ben ik na de meet and greet van Soldaat van Oranje meteen naar het grote podium gerend en heb ik van redelijk dichtbij de repetitie meegemaakt. Vervolgens hebben we tot de sing-a-long zelf begon, daar gezeten met zijn viertjes. Twee van ons zijn avondeten gaan halen, wat we daar opgegeten hebben. Daardoor konden we de daadwerkelijke sing-a-long vanaf de tweede rij meemaken. Worth it.

IMG_8338
Hardcore aan het wachten (Fae)

Wow, zullen de niet-musical fans denken. Is het echt zo belangrijk?
Ja! Je moet begrijpen dat de gemiddelde liefhebber al gauw zo’n 200, 300 euro per jaar – minstens – uitgeeft aan musicals. Zo’n sing-a-long is helemaal gratis, je hoort en ziet allemaal getalenteerde mensen en je staat tussen allemaal mensen die er precies hetzelfde over denken als jij.
Althans, meestal. Zo kwam een vriendin ons tijdens de repetitie opzoeken in 2015, maar ze vond het toch pittig gênant hoe enthousiast wij daar mee aan het zingen en dansen waren.
Ach ja.
Hashtag no shame zeggen we dan, toch?

IMG_8342
Lekker aan het wachten (Chaja)

Ik, en veel van mijn musicalvrienden, kunnen niet wachten tot de Uitmarkt. Genieten van onze favoriete musicals, hopelijk hoi zeggen tegen onze favoriete musicalartiesten en een weekend vol gezelligheid met mensen die onze passie delen.
Uitmarkt, we zijn er klaar voor.
(maar eigenlijk waren we dat 1 september 2015 al)

IMG_8385

Check de musical sing-a-long van 2015 hier– misschien spot je mij nog wel ergens tijdens Rent. Wie zal het zeggen.

Geef een reactie

