Bootlegs (Of: Hoe hypocriet is Yuki?)

Bootlegs. Illegale opnames van voorstellingen. Op youtube kan je liedjes vinden, scènes, je kan hele shows vinden. Maar eigenlijk is dat verboden.

Als je regelmatig naar het theater gaat, kan het je niet ontgaan: de mededeling dat het ten strengste verboden is om beeld- of geluidsopnames te maken. Dit geldt overal. En toch is er van bijna elke show wel materiaal te vinden.

Confession time: Ik kijk veel bootlegs. Ik ben een zeventienjarige musicalfan uit Amster-fucking-dam, en om de zoveel tijd naar New York en London te gaan om alle mooie shows daar te zien zit er gewoon niet in. Ik wéét dat ik enorm veel geluk heb gehad dat ik een show in London en twee(!) op Broadway heb kunnen zien. Maar er zijn zoveel meer shows. Ik leef voor bootlegs. Ze hebben me van zoveel mooie shows kunnen genieten en me kennis laten maken met zoveel mooie broadway cast recordings.

Maar.
Ik ben een hypocriet. Want ik ben tegen opnemen en fotograferen in het theater. Het maakt me erg gefrustreerd als ik merk dat mensen iets opnemen. De acteurs worden er erg ongelukkig van. Lin Manuel Miranda heeft zich erover uitgesproken  , Krysta Rodriguez heeft ermee te maken gehad en ook Carrie Hope Fletcher heeft er commentaar op geleverd. En zij zijn zeker niet de enigen.

Acteurs kunnen het zien als je opneemt, ze hebben er last van. Niet alleen leidt het ze af, ze kunnen belangrijke cues erdoor missen en op deze manier kunnen ze niet hun alles geven.

Ik wil iets vragen. Als je opneemt in het theater, en er wordt iets van gezegd, stop dan met opnemen. Tijdens Grease in het RAItheater waren meiden achter me aan het filmen. Toen mijn vriendinnen en ik er wat van zeiden, waren we ‘kutwijven’. Ook toen we ze vertelden dat het volgens de wet illegaal is en dat het vervelend is voor de acteurs, werden we een beetje weggelachen.

Ik weet dat ik hypocriet ben. Maar ik heb liever helemaal geen bootlegs meer dan dat mensen in de zaal aan het opnemen zijn. Niet voor mij, maar voor the sake of the actors.

*mic drop*

Geef een reactie

