Even iets treurigs (over castwisselingen)

In Nederland is het niet een heel bekend fenomeen. Dat komt omdat shows hier over het algemeen een jaar, soms twee jaar draaien, om vervolgens te sluiten en dus plaats te maken voor een nieuwe show (uitzondering op de regel is, uiteraard, Soldaat van Oranje).

In het buitenland, echter, staan shows langer. Zo’n dertig jaar is niet ongewoon. Uiteraard is Michael Ball niet nog steeds Marius in Les Miserables.
Ook Matteo van der Grijn is nu al een tijdje geen Erik Hazelhoff Roelfzema meer.
Is dat verdrietig, zo’n castwissel? Ja. Natuurlijk. Hamilton-ster Lin-Manuel Miranda is, als ik dit schrijf, vijf dagen weg bij Hamilton. En dat brengt verdrietige gevoelens teweeg.

Het is jammer, een van je favoriete karakters zien gaan. Misschien was deze acteur de eerste die je in deze rol zag, en liet hij/zij je verliefd worden op het karakter, op een bepaald nummer, of misschien wel op de hele show in general.

De dag dat ik deze post publiceer speelt cast XI zijn laatste voorstelling. Onder andere soldaat-veteranen (pun intended) Thomas Cammaert en Jonathan Demoor vertrekken. Iets waar ik verdrietig van word. Het doet mijn hart pijn om te bedenken dat ik hen, Merel Baldé, en zoveel andere Soldaatjes die vertrekken niet meer in deze show kan zien.

Maar het brengt ook hele mooie dingen met zich mee.
Er komen hele fijne mensen (terug) bij Soldaat van Oranje. Zo heb ik me laten vertellen dat de nieuwe Erik nét van de Toneelschool komt – een hele nieuwe lichting acteurs die hun talent kunnen laten zien en waar wij van kunnen gaan genieten, en weet ik toevallig ook dat Jonathan Demoor door een heel leuk ex-Soldaatje afgelost gaat worden in zijn rol.
Ik ben fan geworden van deze acteurs door Soldaat van Oranje, maar dat betekent niet dat ik ze nu niet meer ga volgen. In oktober ga ik Thomas in zijn nieuwe voorstelling Kogelvis bewonderen, en als Merel Baldé niet achtergrondzangeres was geworden bij het bandje La Garcon* had ik deze leuke muziek ook nooit leren kennen.

Castwisselingen zijn iets treurigs. Maar ook iets heel moois, voor zowel de vertrekkende als de komende lichting. We zouden ze iets positiever moeten bekijken, denk ik.

 

 

Geef een reactie

