Ticketprijzen (of: Is Yuki aan het zeiken?)

Hoeveel de beste plaatsen kosten (één ticket):
The Lion King (Nederland): €100,00
Book of Mormon (London): £192,00 (omgerekend €225,00)
Hamilton (Broadway – waarvan de eerstvolgende beschikbare tickets overigens 24 januari 2017 zijn): $1188,60 (omgerekend €1075,33)
En nu wil ik echt niet vervelend overkomen, maar dit is niet normaal.

Ik wéét dat het duur is om een productie te maken, zeker als je er iets moois van wilt maken. Er werken heel veel mensen aan mee, die moeten allemaal genoeg betaald krijgen, die verdienen ook gewoon om goed betaald te krijgen voor hun harde werk.

Hoe populairder en bekender een show wordt, hoe duurder je het kan maken. Je weet dan namelijk zeker dat er mensen bereid gaan zijn om zo’n immens bedrag neer te zetten. En als je het hebt, waarom zou je het niet? Volgens mij willen heel veel mensen Hamilton vanaf rij één zien, dus dan kan je er duizend euro voor vragen.

10 dollar biljet met Alexander Hamilton (jazeker)

Maar daar zit ook het probleem. Heel veel mensen willen shows van iets dichterbij zien dan van de allerlaatste rij helemaal bovenin in het theater. En nogmaals, ik begrijp dat de kosten van de voorstelling terugverdiend moeten worden. Maar theater is voor iedereen. Volgens mij hoort iedereen een voorstelling te kunnen zien vanaf rij één. Meer dan zestig euro wil en kan ik niet uitgeven aan een kaartje, en ik ben een tiener die thuis woont. Veel theaterliefhebbers moeten een huishouden onderhouden, en willen daarnaast naar het theater. Dan kan je niet altijd veel geld kwijt aan een kaartje vooraan.

Ik ben de enige echte theaterliefhebber van mijn vriendengroep. Hoe vaak ik de woorden, ‘daar wil ik graag heen maar het is zo duur!’ heb gehoord is héél vaak. Mijn vrienden vragen zich af waar ik het geld vandaan haal. Het antwoord is simpelweg dat bijna al mijn Blokker-salaris uitgaat aan theaterkaartjes. En dat is het uiteraard meer dan waard- begrijp me niet verkeerd.

Ik vind het lastig om dit artikel te schrijven zonder zeikerig en vervelend over te komen. Ik kan het me veroorloven om veel geld uit te geven aan theatertickets (hoewel mijn ouders het daar misschien niet mee eens zullen zijn… ‘Je moet nog sokken kopen’.), maar veel andere mensen niet. En het maakt mij een beetje sip dat al die mensen de prachtige ervaring van een voorstelling vanaf rij 1 meemaken missen.

(Maar ik heb geen economie gekozen. Misschien weet ik er wel helemaal niks van.)

Geef een reactie

