Aan Bram Goudsmit [spoilers]

Misschien ben ik gewoon te emotioneel begaan met Bram Goudsmit, en überhaupt met deze musical. Maar niemand laat mij zo hard huilen als Bram. En – vraag maar aan mijn vrienden – dat zegt veel bij mij. Vandaar dat dit prachtige karakter een eigen post verdient. Je mag je ogen rollen als je dit leest, maar liever heb ik dat je besluit om naar deze voorstelling te gaan, om zelf verliefd te worden op Bram Goudsmit.

Aan Bram Goudsmit-

Sommige mensen zijn helden. Zij vechten voor waar ze in geloven, vastberaden om de wereld op een goede manier te veranderen.
Andere mensen zijn ook helden. Zij beginnen met kleine acties van verzet, zoals contact proberen te zoeken met Engeland. En voor meer krijgen zij de kans niet. Hun kleine acties zorgen voor de grotere acties van hen die wel blijven leven. Zij worden niet herinnerd als helden. Zij worden herinnerd met een pijnlijke steek in het hart, met een traan die over een wang rolt. Zij worden herinnerd als een naam op een marmeren herdenkingsbeeld.

bram goudsmit 1
Sjoerd Spruijt

Bram Goudsmit. Vanaf scene één kan men niet anders dan jou in hun hart sluiten. Al dan niet vanwege je warrige haar, je mooie ogen, je kwetsbaarheid. Of door je duidelijke liefde voor Erik en je vrienden. Hoe belangrijk je vrienden voor je zijn. Zodra Erik de soepterrine op zijn hoofd krijgt, ben je bij hem- terwijl ik je eerst aan de andere kant van het toneel zag staan.

Jij bent je bewust van de wereld om je heen. Als je vrienden aan het feesten zijn, ben jij bezig met de inhumane dingen die er verderop met andere mensen gebeuren. Met jouw mensen.
En dan verpest je misschien het feest, dan verkloot je misschien de stemming. Maar je doet het om te laten zien wat er aan de hand is. En als ik op dat feest was geweest, had ik je misschien vervelend gevonden- waarom moet deze jongen een leuk feest verpesten met de realiteit?
Maar als ik in de zaal zit, denk ik, verdomme, jongens, hij probeert iets duidelijk te maken. Luister naar hem.

Bram- heb je erover nagedacht dat Erik zonder jou niet naar Engeland was gegaan? Jij werd liever neergeschoten dan je vriend te verraden. En hoewel veel van ons zeggen dat óók te zullen doen, weet ik dat negentig procent van ons dat, als het daadwerkelijk zover is, niet zou doen. Ik ben bang dat ik dat ook niet zo doen.
Jij stierf voor de vriendschap, voor de oorlog, jij stierf zodat anderen konden leven.

bram goudsmit 2
Roel Dirven

Mijn favoriete karakter uit Soldaat van Oranje – de Musical is prachtig tragisch. Mijn hart doet pijn als ik aan hem denk. Als ik denk aan hoe begaan hij was met de mensen die hetzelfde geloof deelden, met zijn vrienden, met waar hij in geloofde, met zijn dansen. Het is een voorrecht om Brams ballet te zien, een dans die pijn doet, en die iedereen die dat nog niet allang was, stapelverliefd laat worden op dit prachtige, hartbrekende karakter.

Bram Goudsmit wordt op dit moment gespeeld door Sjoerd Spruijt.

3 gedachten over “Aan Bram Goudsmit [spoilers]

  1. Voor eenieder die de voorstelling niet heeft gezien. Ga kijken nu het nog kan. Het is triest dat dit helaas allemaal heeft plaatsgevonden maar het is inderdaad een voorstelling een boodschap!!!
    Die blijft echt nog wel even nahangen.
    En Yuki, mooi verwoord weer.
    En inderdaad zonder Bram geen Eric.

    Like

Geef een reactie

