Late Night Zomercabaret

DeLaMar Late Night Zomercabaret met Maarten Heijmans – 2 juli 2016 – DeLaMar Theater – Met Diederik Ebbinge, Rutger de Bekker, Maarten Heijmans en Eva Laurenssen.

Cabaret. De eerste namen waar ik dan aan denk zijn Pepijn Schoneveld, Jochem Myer, Najib Amhali. Niet Maarten Heijmans. En toch was dit 2 juli mijn werkelijkheid: Late Night Zomercabaret met Maarten Heijmans. Als ‘De BN-er’. Want, zo heeft Joop van den Ende tegen presentator Frans Dudok gezegd, met een BN-er trek je publiek.

En zo liep ik, na mezelf eerst –  met mijn vriendinnen –  misselijk te hebben gegeten aan sushi, onwetend van iets de Marie Dresselhuys zaal binnen.
Een pretentieus muziekje op de achtergrond, zagen wij door de zaal verspreid allemaal meisjes zitten in hakjes, netkousen en doorschijnende shirtjes. All right. We waren benieuwd wat dit ging worden.

Het Zomercabaret waren een aantal losse verhaallijnen die om en om verteld werden. Alles werd aan elkaar gepraat door het aandoenlijke, sullige typje Frans Dudok. Zo had je Ronald Vis, die Ghandi de Musical geschreven had, maar die een ‘roetveeg’-Ghandi had, met de Brabantse G, en Marco Borsato liedjes. Ik quote: ‘oog om oog, het maakt de wereld blind’.
Ook was er Maria, de Spaanse zangeres die bloedmooi was en bloedmooi zong. Ze heeft de hele voorstelling alleen Spaans gesproken, en eerlijk is eerlijk, met een gitaar eronder klinkt ook dat gewoon als zang.

Het hoogtepunt was toch wel Maarten Heijmans (ja ja, sorry, maar hij was überhaupt de reden dat ik ging SORRY OKAY). Je kent Maarten misschien van Soldaat van Oranje, waar hij de rol van Anton vertolkte, maar waarschijnlijker ken je hem als Ramses Shaffy in de dramaserie Ramses. Maarten is toch wel een beetje de hedendaagse Ramses (ik besef me dat ik voorzichtig moet zijn met zulke complimenten, maar bij Maarten is dit compliment geheel op zijn plek). Hij zong dan ook een aantal liedjes van Ramses. Maar het is en blijft een cabaret, en dus zong hij ze op een bijzondere manier, zoals de klassieker ‘Laat Me’, waar hij eerst alle coupletten zong en toen het refrein.
Vooral ‘Doorgaan’ was prachtig gedaan, a capella. Er hing een soort energie in de zaal toen hij dat zong die me met blijdschap vulde.
Maarten Heijmans heeft een gave, en wat zijn we blij dat hij die met ons deelt.

Late Night Zomercabaret met Maarten Heijmans krijgt van mij 3 van de 5 sterren. Het was een ontzettend leuke avond met Maarten als schitterend hoogtepunt!

Geef een reactie

