Soldaat van Oranje (alweer? ja alweer)

Soldaat van Oranje – 27 april – Theaterhangaar – New Productions.
Met Thomas Cammaert, Bente van den Brand, Jonathan Demoor e.v.a.

Huh, Soldaat van Oranje? Die is toch al een keer gepubliceerd hier? Slordig, Yuki…
Maar nee, nee. Zoals jullie weten speelt Soldaat van Oranje al 5 ½ jaar. Het zijn natuurlijk niet al 5 ½ jaar dezelfde acteurs. Vorige keer schreef ik over cast X (dat is tien, in het Latijn), deze keer schrijf ik over cast XI (mag jij raden welk nummer dat is).
Meer informatie over het verhaal heb ik in de recensie over cast X geschreven, dus als je het verhaal niet kent, raad ik aan dat je eerst die leest!

De volledige cast was:
Erik – Thomas Cammaert
Koningin Wilhelmina – Henriëtte Tol
Charlotte – Bente van den Brand
Van ’t Sant – Peter Tuinman
Anton – Jonathan Demoor
Fred – Kevin Schoonderbeek
Chris – Stefan de Kogel
Bram – Sjoerd Spruyt
Paul – Tomer Pawlicki
Victor – Johnny Barendsen
Ada – Mirtele Snabilie
Tessa – Myrthe Maljers

Opvallend is dat Thomas Cammaert vorig jaar de rol van Anton vertolkte, en Jonathan Demoor die van alternate Erik. Dit jaar zijn ze dus omgewisseld. Thomas was een hele mooie Erik – dat hij ontzettend goed kan acteren is gewoon een feit. Punt. Ook zijn uithalen waren prachtig zuiver, en zijn vertolking van Als Wij Niets Doen, is to die for. Mijn hart brak een beetje. Helaas waren sommige noten nét iets te laag voor Thomas, maar dit kunnen we makkelijk vergeten door zijn verder engelachtige zangstem.
Naar Jonathan Demoor’s Anton was ik erg benieuwd. Jonathan komt over als – en is! – een hele sympathieke jongen, en Anton is, om het netjes te houden, een behoorlijke eikel. Maar hij transformeerde echt heel mooi van Eriks beste vriend naar een stomme klootzak waarvan je gewoon wanhopig graag wilt dat hij doorheeft dat hij aan de verkeerde kant staat.

Bente en Kevin waren heel sterk als Charlotte en Fred, maar ik vond het wel jammer dat ze sommige noten niet erg lang aanhielden. Bij de uithalen die ze wél deden, hoorde je namelijk dat ze dat prima konden.
Sjoerd Spruyt als Bram – don’t even get me started. Die jongen is zó getalenteerd. Zijn karakter is zo tragisch, ik wil hem gewoon een dekentje en een kop warme chocolademelk en tien knuffels geven. Moest ik huilen in de duinscène? Ja, dat moest ik. Heel hard. Schaam ik me? Nee. Want zo moving is Sjoerd’s Bram.
Het spel van Mirtele als Ada was heel sterk, vooral in de allereerste scène waar ze zich klaarmaakt voor Freds feestje genoot ik enorm van haar. Helaas miste ik in haar zang het enthousiasme – het was zuiver, en mooi, maar niet waar ik op gehoopt had.
De twee waar ik het meest van heb genoten waren Stefan als Chris en Myrthe als Tessa, twee understudies (en in het echt zijn Stefan en Myrthe ook een koppeltje! Ze zijn na de voorstelling zelfs verloofd geraakt). Chris is mijn favoriete karakter in de voorstelling en Stefan zette hem zo top neer – ik zou een voorbeeld noemen maar alles was even geweldig dus dat kan gewoon niet. Myrthe was een ontzettend lieve, schattige, leuke Tessa. Ik wil met haar trouwen.

Mocht je dit nog steeds lezen (je moet wel erg geïnteresseerd zijn dan, thanks), even een moment voor het ensemble. Zonder hen zou Soldaat van Oranje niet half zo prachtig zijn. Geweldige harmonieën. Nu ben ik een van de grootste ensemble-fans in Nederland, maar ik zou zeggen: ga alleen al voor het ensemble naar deze show (en voor het verhaal en dècor en de hoofdrollen, uiteraard, maar je snapt me).

Yuki out.

2 gedachten over “Soldaat van Oranje (alweer? ja alweer)

Geef een reactie

