Reactie op William Spaaij!

Een reactie op William Spaaij.

Een paar dagen geleden heeft acteur William Spaaij een stuk op facebook gezet over hoe er in Nederland tegen musicals aan wordt gekeken. Een prachtig, herkenbaar stuk.
Voordat je dit gaat lezen, raad ik aan eerst even Williams stuk te lezen, ik ben bang dat je er anders geen fluit van zal begrijpen, en zoals ik al zei is het een heel mooi stuk dat zeker de moeite waard is. Here you go.

Ik ben een tiener. Zestien jaar, bijna klaar met school. Muziek en vrijetijdsbesteding spelen een grote rol in mijn leven. Dit zijn ook belangrijke gespreksonderwerpen onder tieners. Als ik mensen ontmoet, is één van de eerste vragen die opkomt, ‘wat voor muziek luister je?’ of ‘wat doe je graag in je vrije tijd?’.
En bijna, bijna durf ik niet te antwoorden. Het antwoord op allebei is namelijk musicals. Uiteraard zeg ik het wel, maar toch verontschuldigend. Ja, musicals, haha, ik weet het, stom.
Maar musicals zijn niet stom. 90% van de keren dat ik naar een musical ga, ga ik jankend van blijdschap/ontroering/verdriet weer naar buiten. Niks kan me zo blij maken als alle harmonies die door elkaar heen gaan bij slotnummers. Maar de tieners om mij heen lijken dit niet half zo te waarderen als ik.
Zo bekeken we bij Kunst Algemeen een stuk van West Side Story. Één van mijn favoriete filmmusicals, plus degene die mij, samen met Hair, into musicals gebracht heeft. Dus praatte ik er enthousiast over met het meisje dat hem ook had gezien. (dat was er dus één. Ik dacht dat West Side Story deel hoorde uit te maken van je opvoeding?!). Geschokte reacties toen mijn klasgenoten vroegen hoe vaak ik de film had gezien en ik vrolijk ‘minstens dertig!’ antwoorde.

Gelukkig heb ik een positieve mededeling. Er zijn namelijk ook heel veel tieners die wél van musicals houden. Ik heb een heleboel goede vriendinnen ontmoet bij de artiestenuitgang, of via twitter omdat ik in hun bio ‘musicals!’ o.i.d. zag staan. Ik blijf er positief over.

William- bedankt voor je prachtige stuk! Gelukkig wordt het veel gelezen en positief ontvangen, en hopelijk heeft het resultaat. J

Geef een reactie

