SKY

SKY de Musical – 29 maart 2016 – Theater Amsterdam – Imagine Nation.
Met: Lisse Knaapen, Roben Mitchell, Lone van Rosendaal, Matteo van der Grijn, Daisy Duin, Eva van der Gucht en Joël de Tombe e.v.a.

Een 3D-musical over een meisje in een droomwereld. Het klinkt bijzonder. De 3D-effecten waren het zeker, het verhaal… blies me niet omver.
Waarschuwing! Bevat spoilers.

De site van SKY zegt: “De musical vertelt het verhaal van de 16-jarige Sky, die wordt geconfronteerd met de complexe problematiek van een tiener. In haar droomwereld krijgt ze de kans om af te rekenen met de dilemma’s uit haar dagelijks leven.

Het bleek wel wat heftiger. Sky, wiens vader aan manische depressie leed en zichzelf dood dronk, wordt heftig gepest op school. Zó heftig, dat het bijna niet realistisch was. De vrouw naast ons vroeg meteen geschrokken of het bij ons op school ook zo erg was. Nou, nee. Als drugsdealer Nick drugs in haar tas stopt, neemt Sky een overdosis nadat ze ruzie heeft met haar moeder. Ze komt terecht in een droomwereld (een coma) waar haar pestkoppen, beste vriend, en schoolhoofd allemaal een andere rol spelen. Maar vooral: haar vader is daar, smekend dat ze de weg uit de droomwereld (de coma) vindt.

Roben Mitchell als beste vriend Howie/Rups/Vlinder was by far het hoogtepunt van de voorstelling. Hij was ontzettend schattig en grappig, en was steeds bezig met Sky te beschermen. Hij is zo iemand die je vanaf seconde één in je hart sluit. Hij was de zeer welkome comic relief in het donkere, verwarrende verhaal waarin alles elkaar te snel opvolgde.

Verder maakten vooral Lone van Roosendaal en Matteo van der Grijn als Sky’s ouders veel indruk op me, omdat zij heel goed spel met zang combineerden, je hoorde alle emotie heel goed en het nummer dat ze samen zongen was hartverscheurend. Ook Daisy Duin als Cynthia/De Koningin was heel indrukwekkend; ze heeft een bijzondere, typische stem waar je van moet houden maar ik vond haar heel erg goed, vooral haar solonummer maakte veel indruk op me.

De musical had een erg indrukwekkend ensemble. Ze hadden een paar dansnummers met een superstrakke choreografie. Ze maakten heel veel indruk op me, vooral toen ze als Soldaatjes dansten dat ze vrij waren. Wauw.
De mooiste scène vond ik toen Rups eindelijk toegaf aan het feit dat hij een vlinder werd en zijn vleugels vrijliet. Hij vloog over de bomen, en was heel gelukkig. Voor mij slaat Sky niet alleen op de hoofdrolspeelster, maar ook op zijn vliegscène in de lucht.

De liedjes waren, zoals ik al verwacht had, héél erg Marco Borsato, wat zeker geen voordeel was, maar ook niet echt een nadeel. Het was soms wel nogal stukje-liedje-stukje, niet echt een geheel, wat ik wel jammer vond.

Het 3D-decor was gaaf. Iedereen met wie ik het erover heb denkt, huh, hoe kan een musical nou 3D zijn? Het ís toch al 3D? Maar het voegt echt wat toe, vooral in de vliegscene van de Rups. Wel was het jammer dat je een 3D-bril op moest, ik vond dat het toch een soort afstand creëerde tussen het publiek in de acteurs. Maar misschien ligt het aan mij.

Ik geef SKY twee van de vijf sterren voor het verhaal, maar drie van de vijf sterren voor (een deel van) de cast, de choreografie en de set. Gratis was het een ontzettend mooie avond met erg goed gezelschap, maar voor de zestig euro die rij 3 kost had ik het het geld niet waard gevonden.

Geef een reactie

