Op Bezoek bij Meneer Green

Op Bezoek bij Meneer Green – 17 februari – Delamar Theater – Van Lambaart entertainment.
Met: Bram van der Vlugt en Oren Schrijver

Op het moment dat ik dit schrijf, spelen ze alweer hun 70e voorstelling van de tachtig waar hun tour in totaal uit bestaat. Oren Schrijver en Bram van der Vlugt staan met zijn tweeën in het prachtige Op Bezoek bij Meneer Green, waar ik 17 februari bij was.

Twee mannen krijgen tegen wil en dank met elkaar te maken. De 86-jarige weduwnaar meneer Green (Bram van der Vlugt) leeft teruggetrokken in zijn flat als er jonge zakenman Ross (Oren Schrijver) bij hem aanbelt. De man heeft een taakstraf. Zes maanden lang moet hij meneer Green wekelijks bezoeken. Geen van beide mannen zit op de bezoekjes te wachten, maar gaandeweg blijken de twee meer aan elkaar te hebben dan ze dachten.

Dat is de samenvatting van Van Lambaart entertainment. Oren en Bram zijn de enige twee acteurs in de hele voorstelling. Dat is zwaar, als acteur, een hele voorstelling dragen. Ze zijn 99% van de tijd allebei op het podium. En dat werkt ontzettend goed.
Het zijn allebei hele goede acteurs, er zijn helemaal geen andere mensen op het podium nodig. De relatie tussen Meneer Green en Ross begint moeizaam, ze willen allebei liever niet dat Ross er is. Maar zodra Meneer Green hoort dat Ross óók joods is, warmt hij op. Je ziet heel mooi hun relatie steeds beter worden, tot het moment dat Ross vertelt dat hij homo is. Dat vond ik tevens, denk ik, de mooiste scene. Meneer Green houdt vol dat er voor iedereen een vrouw is, ja, Ross, ook voor jou. Ross blijft zeggen dat dat niet zo is: niet als je homo bent. Oh.

Het stuk is boven alles ontroerend. Oren en Bram spelen hun rol ontzettend overtuigend, en in sommige dialogen herkende ik mezelf en mijn oma, bijvoorbeeld als het tweetal het over de niet-aangesloten telefoon had.
Het einde is vrij open. Normaal houd ik daar niet zo van, maar het was wel duidelijk gemaakt dat het einde goed zou zijn, dus heb ik op de fietstocht terug naar huis het uitgebreid met mijn vader en zus erover gehad hoe het einde zou zijn.

Het dècor is simpel. Het hele stuk speelt zich af in Meneer Green zijn huis; de woonkamer en de keuken. Dagen gingen voorbij doordat Ross andere kleren droeg, en door het toneel donker te maken en muziek af te spelen. Op zich werkte dat laatste goed, ware het niet dat mensen dachten dat het een halve minuut durende pauze was of iets dergelijks, en meteen met zijn allen gingen praten. Maar misschien lag dat ook wel gewoon aan de zaal.

Op Bezoek bij Meneer Green krijgt, vanwege het ontroerende, met conflicten gevulde verhaal en het prachtige (samen)spel van de acteur, vier van de vijf sterren! Het is heel jammer dat ze bijna klaar zijn met spelen, want ik raad iedereen aan deze voorstelling te zien (ook al zit je waarschijnlijk wel tussen veel oude mensen in de zaal).

Geef een reactie

