Grease

Grease – 26 februari – Theater de Spiegel – Stage Entertainment

Meer dan 70 dagen geleden had ik kaartjes besteld, en dus stapte ik de 26e, ondanks mijn koorts, met drie vriendinnen in de auto naar Zwolle (alle liefde voor mama die ons bracht).

Grease is zo’n bekend verhaal dat ik het – hoop ik – niet uit hoef te leggen! De hoofdrollen zijn normaliter weggelegd voor Vajèn van den Bosch en Tim Douwsma, maar wij hadden bijzonder veel understudies, iets wat mij altijd bijzonder vrolijk stemt.|

Het verhaal van Grease is niet heel erg sterk. Het is leuk, op en top feel good, maar erg diep gaat het niet. Maar dat hóeft ook niet altijd. Een avondje Grease zet je niet aan het denken, het is gewoon een avondje genieten. De muziek is heerlijk, de cast is ontzettend sterk.
Helle Vanderheyden was op als Sandy- haar première! Ze was een hele leuke, sympathie-opwekkende Sandy. Waar ik Olivia Newton-John’s Sandy ie wel irritant kan vinden, had ik dat bij Helle totaal niet.
Ferry Doedens was Danny, maar daar was ik niet kapot van. Hij kan het wel, dat is het niet, maar de uitstraling die hij Danny gaf stond me niet zo aan. Ook begon hij soms opeens Vlaams te praten – ik weet niet of dat hoorde, maar het paste niet helemaal.
De rest van de cast was heel erg goed. Dat was heel fijn aan deze productie: het is echt een groep, een geheel. Het is niet ‘de hoofdrollen + het ensemble’, maar iedereen is een even belangrijke schakel in de ketting.

Het hoogtepunt van de voorstelling was Martijn Vogel als Doody! Misschien ben ik bevooroordeeld omdat Martijn één van mijn favoriete acteurs is, maar hij sprong er – soms letterlijk – bovenuit. Doody is de meest enthousiaste van de T-Birds, die heel erg opkijkt naar Danny en Kenickie. Dat was superleuk om naar te kijken en Doody bracht steeds een lach op mijn gezicht.
Ook Jip Bartels als Eugene sprong eruit, hij was ontzettend komisch (en natuurlijk ook een beetje zielig) maar gelukkig vond hij tegen het einde van de show zijn gelijke in de al even komische Pattie (Sanne Schlette). Ze waren misschien twee bijrollen, zij waren misschien wel de échte sterren van de avond.

Grease krijgt van mij 4 van de 5 sterren: een leuk avondje uit om je te vermaken en vrolijk met alle liedjes in je hoofd weer naar huis te gaan!

De cast van die avond was:
Danny: Ferry Doedens *(alternate)
Sandy: Helle Vanderheyden*
Vince Fontain: Yoran de Bont*
Mrs. Lynch: Mylène d’Anjou
Rizzo: Annefleur van den Berg
Marty: Renée de Gruijl
Frenchy: Ilse Hamminga*
Jan: Eva ten Hoor
Kenickie: Joey Ferre*
Doody: Martijn Vogel
Roger: Thijs Snoek
Sonny: Yannick Pluggers*
Pattie: Sanne Schlette
Eugene: Jip Bartels
Cha Cha: Fenna Ramos

Een * betekent dat de understudy op was!

Geef een reactie

