Lofrede aan Soldaat van Oranje.

Soldaat van Oranje – de Musical – 22 december 2015 – Theaterhangaar.
New Productions.
Met: Dorian Bindels, Merel Baldé, Ayal Oost, Sjoerd Spruijt, Joost Claes e.v.a.

22 december ben ik naar dé Nederlandse musical Soldaat van Oranje geweest (hoewel een musical niet het goede woord is, ik noem het liever muziektheater). Zo ongeveer alle Nederlandse musicalrecords staan op hun naam, met elke show uitverkocht.
Het verhaal is ontzettend bekend, het boek van Erik Hazelhoff Roelfzema is heel vaak verkocht en ook de film met Rutger Hauer is heel bekend.

Soldaat van Oranje is het waargebeurde verhaal over Engelandvaarder en verzetsheld Erik Hazelhoff Roelfzema, hoewel er in de show natuurlijk wel gebruik is gemaakt van creatieve vrijheid en dramatisering, maar dat merkte ik dan toevallig omdat ik het boek heb gelezen. Zo is Fred van Houten een enorm goed gelukte samenvoeging van meerdere mensen, wat er ook voor zorgt dat het niet zo verwarrend is met al die verschillende figuren. Ook zijn Ada en Charlotte erbij gehaald, Charlotte als vriendin van Erik, gebaseerd op verschillende meisjes in Erik’s leven, en Ada als vriendin van SS-er Anton Rover. Ada liet heel mooi zien hoe je zonder dat je het zelf echt doorhebt in het naziwereldje terecht kon komen.
De voorstelling focust op Erik en zijn vrienden, en welke keuzes ze maken. Zo gaat Anton, met een Duitse moeder, bij de SS, zijn vriendinnetje Ada volgt hem om de verhoren op te schrijven, Erik, Chris, Bram, Fred en Charlotte twijfelen geen moment en plegen verzetsdaden en willen naar Engeland. Paul wil er, zeker na het overlijden van zijn broer, die op de Grebbeberg sneuvelt, niks mee te maken hebben. Dit tot irritatie van zijn vriendin Charlotte. Viktor is zo mogelijk nog erger, die studeert namelijk gewoon door en negeert alles.

De hele voorstelling was prachtig, ik zat op het puntje van mijn stoel en was constant geboeid. Er waren een paar punten die er voor mij uitsprongen.
In het begin van de voorstelling studeert Joost Claes als Fred van Houten af met een feestje waar Sophie Höppener een heerlijk solonummer heeft als Ada- wat kan zij zingen man
De Joodse Bram, gespeeld door Sjoerd Spruyt, komt dronken aan bij het feest en begint overstuur te vertellen over de verschrikkelijke dingen die net over de grens met Joden gebeuren.
Sjoerd Spruyt speelde deze scene erg mooi, ik raakte er nogal overstuur van.

Ik ben gewoon ongelofelijk onder de indruk van hem.
Op een gegeven moment wordt Bram verhoord door Anton (Ayal Oost), die hem laat fusilleren. Bram, die als hobby dansen heeft en dit ook ontzettend goed kan, uit zijn laatste emoties in een prachtige dans. Tijdens de dans verandert het decor langzaam in een daadwerkelijke duin waar Bram wordt neergeschoten (maar dat heb ik niet gezien omdat ik extreem hard aan het huilen was oeps).

Als Wij Niets Doen is natuurlijk een beetje hét nummer van Soldaat wat iedereen kent, en het was ook heel mooi. Het word gezongen nadat de studenten werden gevraagd het anti-joodse document te tekenen, mochten ze door willen  studeren. Het wordt echt tégen het publiek gezongen (ik huilde weer).

Een heel leuk moment was toen Erik en Fred in Engeland waren. Als echte Leidenaren trekken ze zich uiteraard niks aan van de Engelse autoriteiten. Ze maken de Engelse taal en vooral het overdreven accent enorm belachelijk en het was echt een leuk, fijn moment, waar Fae en ik ontzettend om hebben moeten lachen.
Ook een fijn lachmoment vlak daarna is als Sjoerd Oomen als Chris, Fred en Erik door Roos van Breukelen als Tessa de regels voor bij de koningin uitgelegd krijgen. Roos was echt ontzettend leuk als Tessa en zij en Sjoerd zetten de chemie tussen Chris en Tessa heel goed neer!
Chris, Fred en Erik zetten Kontact Holland op, waarmee ze spionage apparatuur naar Nederland brengen.
Op een gegeven moment komt Erik Anton tegen op het strand van Scheveningen. Wat volgt is een enorm sterk duet, Zedenpreek, en ik kan gewoon niet uitdrukken hoe geweldig dat was. Ayal en Dorian zijn gewoon fenomenaal en beter kan ik het niet uitdrukken, sorry.

Ondertussen is Kontact Holland verraden door Paul, Charlotte’s ex.
Als gevolg daarvan wordt Fred neergeschoten (we huilden) en Charlotte wordt gearresteerd. Ook zij wordt verhoord door Anton, die haar ook nog dreigt aan te randen (voor de neus van Ada). Dit was een hele nare scene, ten eerste omdat Charlotte naar een kamp wordt gestuurd, maar ten tweede omdat je heel goed ziet hoe erg Anton veranderd is. 😦
Mijn favoriete nummer van de voorstelling is Op Weg Naar Jou (reprise), gezongen door Erik, Charlotte, Chris en Tessa. Chris en Tessa zijn sowieso twee van mijn favoriete personages en ik werd heel erg blij van hun kant van het lied. Erik’s en Charlotte’s kant was juist heel verdrietig en ik moest huilen.

Het moment dat ik, naast Bram’s dans, het hardst moest huilen, was toen Erik weer in Nederland was. Hij staat op het strand, en langzaam draait het podium zodat je het Kurhaus ziet waar Anton is opgehangen. Het was echt heel kut en heftig en ik begon bijna te hyperventileren wat een beetje pijnlijk was maar ook wel heel logisch, hoor.
Het einde was heel erg mooi, namelijk een reprise van Als Wij Niets Doen, gezongen door Erik en zijn (vroegere) vriendengroep.

Ook na de show bleef ik nog een tijdje huilen want het is gewoon een hele emotionele voorstelling en het is echt heel logisch dat je van streek bent na zoiets (ja, mensen die om me heen liepen die de hele tijd naar me keken, ik heb het tegen jullie).

Over Dorian Bindels als Erik heb ik het nu vrij weinig gehad; dat komt nu namelijk. Dorian is echt geweldig. Ik zit echt na te denken hoe ik in woorden ga uitdrukken hoe ontzettend goed hij is, dat is namelijk erg moeilijk. Zijn reactie toen hij hoorde dat Charlotte dood was brak echt mijn hart, net zoals zijn uitroep ‘Klootzak’ toen hij Anton zag hangen. Pfff. Dorian mag van mij voor altijd Erik blijven.
Ook het gehele ensemble was prachtig, ze zijn allemaal stuk voor stuk enorm getalenteerd en eigenlijk is het jammer dat ze in het ensemble zitten!

Soldaat van Oranje is natuurlijk ook erg bekend door het decor. Dit was inderdaad heel erg tof, ik had gelukkig niet zo’n last van het ronddraaien. Ik vind het erg geniaal gevonden want door het decor zat je heel erg in die wereld.

Soldaat van Oranje krijgt van mij zes van de vijf sterren en natuurlijk moet iedereen erheen. Môge!

piek!Hier is het bewijs dat ik er was, een foto met Piek van der Kaaden, een van de geweldige actrices uit de voorstelling. We hadden namelijk cakejes gebakken voor de cast en die hadden we na afloop aan haar gegeven. En ze was heel lief. 😀

2 gedachten over “Lofrede aan Soldaat van Oranje.

Geef een reactie

