Spring Awakening (Codarts)

Spring Awakening – 24 april 2015 – Theater M-Lab – Muziektheaterschool Codarts

Misschien kan je je herinneren dat mijn favoriete kunstwerk Spring Awakening, een musical, is. Daar heb ik een post over gemaakt.
24 april 2015 heeft Muziektheaterschool Codarts een productie van Spring Awakening gemaakt in het M-Lab, en mijn zus en ik zijn er meteen heengegaan: dit was misschien wel onze enige kans om deze show ooit te zien.

Hij stelde niet teleur. In het kleine, intieme M-lab zit je erg dichtbij de spelers. Het verhaal van de voorstelling valt te lezen in ‘mijn favoriete kunstwerk’.
Ik was vooral erg onder de indruk van Jochem Smit als Moritz Stiefel. Moritz is by far mijn favoriete karakter uit de voorstelling. Hij is een onschuldige, naïeve en vooral bange puber, die angst heeft voor seks (het klinkt heel knullig zo maar het is echt heel zielig). Hij is echt een cinnamon roll, zoals dat tegenwoordig gezegd wordt. Ik was erg nieuwsgierig naar hoe hij neergezet zou worden, en het was prachtig. Hij zette hem precies neer zoals ik me Moritz voorstelde en ik was enorm ontroerd.

Ik heb ooit op internet een theorie gelezen over Ilse.
Ilse was de jeugdvriendin van Melchior, Moritz en Wendla, maar is een soort raar hippieleven gaan leiden. Vlak voordat Moritz zichzelf dood wilt schieten, ziet hij haar en vertelt ze over haar leven. Ze vraagt ook of Moritz haar naar huis wilt brengen. Moritz weigert, uit angst, en Ilse gaat overstuur weg. Zodra ze weg is krijgt Moritz spijt (‘All you had to do was say yes!’) en pleegt hij zelfmoord.
De theorie die ik had gelezen, suggereerde dat Ilse dood was, en ze hem verwelkomde naar het dodenrijk.
Die theorie werd heel erg gebruikt in de voorstelling, door Ilse constant aanwezig te laten zijn en door de manier waarop ze zich gedraagt – vrij zweverig.

Ook de scene van Ernst en Hanschen was ontzettend mooi. Veel mensen zien hun scene als comic relief, en er wordt vaak bij gelachen, terwijl het in feite een scene is waar twee jongeren zich heel kwetsbaar opstellen, en die dus emotioneel en aandoenlijk is.

Ik geef de voorstelling vier van de vijf sterren, het was heel erg mooi en ik was heel blij dat ze bij het lied Totally Fucked de originele Engelse tekst hadden gebruikt in plaats van de lelijke Nederlandse vertaling, ‘alles is kut’.

 

Geef een reactie

