De Tweeling

De Tweeling – 19 november 2015 – Delamar Theater – Stage Entertainment.
Met: Hanna van Bliet, Rosa da Silva, William Spaaij en Niels de Gooijer.

De Tweeling is een musical, gebaseerd op de roman van Tessa de Loo, die op het moment in het Delamar theater staat. 19 november werd een speciale tweelingenavond georganiseerd, waar tweelingen met korting naartoe mochten. Ik ging samen met mijn tweelingzusje, en een bevriende tweeling, Anouk en Steven. Voor de voorstelling werd ook een foto gemaakt met alle tweelingen en de vrouwen die in de voorstelling de tweeling, Lotte (Rosa da Silva) en Anna (Hanna van Vliet), spelen.

De voorstelling zelf was erg mooi, over een tweeling die gescheiden wordt als ze heel jong zijn.
De voorstelling begint ermee dat Anna Lotte op komt zoeken, maar omdat ze een Duitse nationaliteit heeft, wordt ze meteen in een kamp gezet. Lotte moet zeggen dat Anna inderdaad haar zusje is. De vraag is alleen of ze dat wel wilt zeggen, als ze weet dat Anna met een nazi getrouwd was.
Anna groeit in NaziDuitsland op en krijgt een slechte opvoeding en een relatie met enthousiaste Nazi-aanhanger Bernd, terwijl Lotte een hele aangename opvoeding krijgt en trouwt met de Joodse David.
Als ze elkaar na hele lange tijd weer zien, is het nog maar de vraag of ze hun culturele verschillen opzij kunnen zetten. Spoiler, uiteindelijk maken ze het goed. Ze hebben, net zoals op het begin, ook op het einde alleen elkaar. Bernd is gedood door de Russen op het oostfront en David is opgepakt en overleden in een concentratiekamp.

De cast was ontzettend goed. Voor de show hadden we nog even met Hanna gekletst en ze was ontzettend lief. Ruben, het broertje van David dat al jaren stiekem verliefd is op Lotte, werd gespeeld door swing Bart van Veldhoven. Ik vond dit erg leuk, aangezien ik hem al kende, en toen een vriendin had gevraagd of hij donderdag speelde, zei hij van niet. Maar ik was er vrij zeker van dat ik hem rond zag wandelen op het podium dus ik had hem snel een berichtje gestuurd en hij vond het erg leuk dat ik zo enthousiast van hem was.

De liedjes waren heel mooi en voegden zeker wat toe, maar het was heel anders dan normaal bij muziektheater, waar de liedjes een deel van het verhaal vertellen. De liedjes stonden namelijk meer los van het verhaal, ik denk dat dat wel gewoon komt door Ilse de Lange en JB Meijers, de schrijvers van de liedjes. Dat was niet heel erg ofzo, maar wel een beetje jammer als je iets heel anders gewend bent.
De acteurs speelden heel mooi met veel emotie. Op het einde gebeurde iets wat wel vaker in musicals gebeurd, (zoals Spring Awakening, Les Miserables, Soldaat van Oranje e.v.a.) namelijk dat de mensen die overleden waren ‘terugkomen’ om nog een liedje te zingen. Bernd en David kwamen bij Lotte en Anna staan en samen zongen ze een reprise van het liefdesliedje dat ze eerder in de show zingen.
Ik moest huilen, maar gelukkig hoorde ik Anouk naast mij ook sniffen, ‘gelukkig ben ik niet de enige die huilt!’.
Het podium was vrij simpel; een soort balkon aan de achterkant en verder werden er voor elke scene wat dingen het podium op gerold, zoals een bar, piano, en stoelen

Ik geef de voorstelling vier van de vijf sterren, het was heel erg mooi en het blijft me zeker bij!

Honderd tweelingen bezoeken de De Tweeling

Geef een reactie

