Rent

Rent – 19 oktober 2015 – Theater M-lab.
Met: Maarten Smeele, Ruud van Overdijk, Jeske van de Staak, Mitch Wolterink, Amir Vahidi, Li-Tong Hsu, Jeroen Robben, Desi van Doeveren en Jim de Groot.

Maandag 19 oktober ben ik samen met Faedra, Sarah, Suzanne H. en Suzanne B. naar Rent in het M-Lab in Noord geweest. In februari was ik al geweest, maar deze keer werden Collins en Maureen door andere acteurs gespeeld, en de week ervoor was aangekondigd dat M-Lab 1 januari sluit, dus besloten Fae, Suzanne H. en ik nog een keer te gaan, als waardig afscheid.

De voorstelling ken ik natuurlijk al, en hij was wederom geweldig neergezet. Deze keer was er een betere energie, zowel door de acteurs als door de zaal. We zaten op de eerste rij, ontzettend goed zicht, en dat is fijn want er is zoveel te zien. De acteurs spelen elk moment door. Soms was er in het midden een scene druk bezig, maar als je dan naar de acteurs aan de zijkant van het podium keek, gebeurde daar net zo veel. Een hele mooie scene was de Tango Maureen, door Maarten Smeele als Mark en Jeske van de Staak als Maureen. Maarten zette de ongemakkelijke Mark de hele voorstelling goed neer, maar in dit nummer zag je een zelfverzekerde Mark, die nog super danste ook. Jeske heeft echt een dijk van een stem, punt. Alleen al voor haar uithaal in ‘Geen Probleem’ zou je naar Rent moeten.

Hoewel het een zware voorstelling is, werd er voor genoeg ontlading gezorgd. Amir Vahidi was geweldig in zijn scene’s op het balkon als kerstzanger (is dat een woord). Als Benny was hij een arrogante zak, heel mooi neergezet, maar zodra hij zijn kerstmuts opzette en het trappetje opliep veranderde hij in wandelend comic relief. Ook Desi van Doeveren als Maureen was een komische noot in het geheel tijdens de demonstratie waar ze een hilarisch nummer zong. Helaas was dat ook een beetje treurig, het ging namelijk over kunst- en cultuurbezuiniging, iets waar het M-Lab zwaar door getroffen is. Toen Maureen iedereen vroeg om te loeien voor kunst en cultuur, loeide het publiek uiteraard enthousiast mee. Ruud van Overdijk raakte mij vooral heel erg tijdens ‘Mijn Waardigheid’, een heel fragiel nummer waar ook opeens de fragiele Roger naar buiten kwam.
De eerste act eindigde met mijn favoriet, La Vie Bohème. Ik wilde eigenlijk gewoon enthousiast meespringen op het podium, zo aanstekelijk was de energie.

De tweede acte is een stuk zwaarder. Jeroen Robben als Collins en Mitch Wolterink als Angel hebben een geweldige chemie: het leven van de karakters in rent is vol met onzekerheden, maar als er iets zeker is, is het de liefde tussen die twee. Jeroen en Mitch speelden ontzettend mooi en hebben me zeker laten huilen (confession: ik heb bijna de hele tweede acte gehuild). Li-Tong was een hele mooie kwetsbare Mimi, vooral tijdens ‘Goodbye Love’, waar ik zelf bijna wanhopig van werd (en snik, snik in de achtergrond).
Heel confronterend in dit nummer was ook toen Jonge Mark en Roger samen tegen Jim de Groot als Oude Mark begonnen te zingen over dat hij zelf geen emoties voelde, iets wat oorspronkelijk Roger tegen (jonge) Mark zingt.
Deze verdeling, evenals die van ‘Halloween’, tussen Jonge en Oude Mark was heel erg mooi en een erg goede keuze.
Wat ik als enige anders had gedaan was de iPad’s in ‘Contact’. Het is namelijk het nummer waar je doorhebt hoe ziek Angel is en ik had liever de focus gehad op Angel en Collins, en de rest misschien aan de zijkant van het podium. Vorige keer vond ik ook de onderbreking van Oude Mark tijdens de Finale niet zo fijn, maar dat had ik nu niet.

Ik geef vijf sterren omdat het een van de beste producties met de sterkste acteurs is die ik gezien heb.

FUNFACT. De musical is genomineerd voor de AD Publieksprijs en Beste Musical Klein; Jeske van de Staak is genomineerd voor Vrouwelijke Bijrol in een kleine Musical; John ter Riet (vorige cast) en Mitch Wolterink zijn genomineerd voor Mannelijke bijrol in een kleine Musical; Renée de Gruijl (vorige cast) en Amir Vahidi zijn genomineerd voor Nationaal Theaterfonds Award voor Aanstormend Talent; Ezra van Nassauw voor de muziekarrangementen genomineerd voor Beste Muziek; Daniel Cohen voor Beste Regie. 😀

 

Een gedachte over “Rent

Geef een reactie

