Mijn favoriete kunstwerk

Spring Awakening in M-Lab (2011)

Bij mijn favoriete kunstwerk, dacht ik in eerste instantie aan ‘De Schreeuw’ van Edvard Munch. Toen las ik echter in de uitleg dat het ook over een voorstelling kan gaan. En als er één voorstelling is die echt een kunstwerk is, dan is dat de musical ‘Spring Awakening’.

v.l.n.r John Gallagher Jr als Moritz, Lea Michele als Wendla en Jonathan Groff als Melchior.

Spring Awakening is een musical gebasseerd op het toneelstuk  Frühlings Erwachen, in 1891 geschreven door Frank Wedekind. Het gaat over een groep tieners die hun seksualiteit ontdekken in een dorp waar dit allesbehalve geaccepteerd wordt.
De voorstelling focust zich voornamelijk op Melchior, een slimme, zelfstandige jongen die alles van seks afweet en mensen graag uitleg geeft, Wendla, een naïef meisje, ze weet vrij weinig van volwassen worden en is verliefd op Melchior, en Moritz, een onzekere, depressieve jongen die eigenlijk gewoon getraumatiseerd wordt door puberteit.

Ook behandelt het thema’s als homoseksualiteit, verkrachting, abortus en mishandeling door ouders.
*Spoiler alert*Als Melchior en Wendla seks hebben, raakt Wendla zwanger. Ze weet zelf niet wat er aan de hand is maar haar moeder maar al te goed en zij dwingt Wendla tot abortus.
Moritz, die het niet goed doet op school, heeft stiekem gekeken of hij wel over is, en dat is hij! Maar de leraren laten hem toch niet over gaan. Doodsbang laat hij een hint droppen bij zijn vader (‘stél nou, dat ik niet over zou zijn…’). Die slaat hem en Moritz vlucht weg, om vervolgens zelfmoord te plegen.
Wendla overleeft de abortus niet en Melchior blijft kapot achter, zonder vriendin of beste vriend. Hij overweegt zelfmoord te plegen maar de geesten van Moritz en Wendla zeggen dat hij dit niet moet doen.

Dit is een voorstelling die je écht dingen laat voelen. Hij is combineert heftige thema’s met mooie ballads of rocknummers.
Vooral de nummers totally fucked en bitch of living vind ik erg geweldig, met veel rondgespring en tegen dingen aanschoppen. Spring Awakening is een show die je laat nadenken over dingen, en eentje die je zeker bijblijft.
Ik heb deze show nog niet echt gezien, maar 24 april staat hij in het M-Lab en dan ga ik er naartoe. Ik ben erg benieuwd om zo’n bijzondere show in het echt te gaan ervaren.

Een gedachte over “Mijn favoriete kunstwerk

Geef een reactie

