Mijn Amsterdam

Amsterdam is de stad waar ik geboren en opgegroeid ben. Ik ben dan ook een ontzettend trotse Amsterdammer! Maar wat maakt Amsterdam nou zo bijzonder voor mij?

Flipperen
Café de Engelenbewaarder is een ruim en tegelijkertijd knus café in hartje Amsterdam. Het is ook een van de weinig overgebleven plekken waar je nog gebruik kan maken van een flipperkast! Flipperen is iets wat mijn vader, zus en ik al jaren doen.

Waterstones
In de Kalverstraat zit de mooiste winkel van Amsterdam: de Waterstones, een Engelse boekwinkel. Voor €14 koop je er een mooi boek, de helft van mijn collectie komt daarvandaan! Het is ook nog eens een hele sfeervolle winkel, met veel knusse stoelen, een groot papier waar iedereen op kan schrijven wat ze currently lezen, en Engels eten en allemaal geeky spullen.

Het lekkerste ijs van Amsterdam
Dit zal als geen verassing komen, maar dat is natuurlijk Banketbakkerij van der Linde! Heerlijk ijs voor een vrij lage prijs (Ha, dat rijmt).

Starbucks op Rembrandtplein
Persoonlijk ben ik geen enorme Starbucksfan, relatief veel geld voor weinig koffie, maar de vestiging op het Rembrandtplein is zó gezellig dat ik af en toe best een uitzondering maak.

Brug34
Voor een koffie verkeerd kan je altijd wakker maken (hoewel dat wel moeite zal kosten als ik er nog geen op heb), maar het lekkerst smaakt hij in een gezellig cafeetje met een brownie erbij. En dat kan perfect bij Brug34 in de Utrechtse Straat!

Fame
Ooit hadden ze een enorme vestiging in de Kalverstraat, nu moeten ze het doen met de bovenste verdieping van Magna Plaza. Een beperkte collectie, maar nog zeker genoeg om mij tevreden te stellen. Iets oudere cd’s en dvd’s kosten meestal maar vijf tot acht euro en dat maakt mij, als groot cd en dvd-fan, erg gelukkig.

Het plein bij de Brazilië in Zeeburg
Dit is waar ik, zeker vroeger, altijd ging chillen in de zomer. Al mijn basisschoolvriendinnen wonen in de buurt en vroeger aten we altijd ijsjes van Vork daar. Nu doe ik dat ’s zomers vaak met mijn huidige vrienden (ook al heet Vork sinds een tijdje Kwalitaria, de ijsjes smaken nog hetzelfde).

Concertzalen
Ik ga graag naar concerten. Ik ben dol op elke plek waar ik maar een concert heb gehad – Ziggo, HMH, Paradiso, Melkweg, Tolhuistuin – maar hoe een betere plek je hebt, hoe leuker. Muziek brengt mensen samen, dus niks is leuker dan uren in de rij zitten voor een concert met mensen die van dezelfde muziek houden, vooral als het lekker weer is natuurlijk.

Sarphatipark
Veel leerlingen verkiezen denk ik het Vondelpark boven het Sarphatipark, het is groter en dichter bij school. Maar zelf houd ik iets meer van het Sarphatipark, er is vind ik een iets leukere sfeer, en ik ben er vaak tijdens koninginnen/koningsdag. Daar picnicken is een van de leukste dingen om te doen als het lekker weer is.

Museumplein
Als het heerlijk weer is, is dit natuurlijk de plek waar iedereen zit na school en met tussenuur. Met een Albert Heijn op twee meter afstand om lekker eten en dergelijke te kopen.

Flevoparkbad
Waar ik ’s zomers altijd zwem en friet en ijsjes eet.

Jan Chaefer Brug
De brug/levende hel waar ik elke dag twee keer overheen moet. Als het Sail is, is hij er niet. Dat is nog erger, want dan moet ik het hele eiland affietsen en via de Verbindingsdam naar de rest van de wereld.

De Kop van het Javaeiland
Prachtig uitzicht op Centraal Station. Hier heb ik leren fietsen, geskeelerd, de hond van mijn beste vriendin uitgelaten, gepicknickt, gestept, enzovoort.

Centraal Station
Ik ben dol op Amsterdam, maar nog doller op reizen. Het is fijn om er, al is het maar een weekendje, tussenuit te gaan. En dat doe ik natuurlijk vanaf Centraal Station.

Mijn huis
Beetje cliché misschien, maar, there’s no place like home.

Geef een reactie

